Een overlevingsgids voor degene die “ teveel voelen”.

Schattingen tonen aan dat 15-20% van de wereldbevolking onder de categorie hooggevoelig valt, terwijl nog eens 2-3% empaat is. Weten dat je empathisch bent, betekent niet dat je weet hoe je het kunt overleven. Als je de soorten empathie die je ervaart beter begrijpt, kun je ook de juiste overlevingstechniek herkennen die je kunt gebruiken.

Soorten empathie.

Astrologisch gezien zijn er drie verschillende soorten empathie die we ervaren. Elk type wordt geassocieerd met de maan en specifiek met de maan in een waterteken, zoals:

Maan in Vissen.

Dit soort empathie is het meest intens omdat we worstelen om te bepalen waar de emoties van iemand anders eindigen en die van ons beginnen.

Wanneer dit soort zintuiglijke overbelasting plaatsvindt, is het moeilijk voor ons om de bron te achterhalen van wat we voelen of waarom we het voelen.

Maan in Kreeft.

Dit soort empathie is erg voedzaam en nuttig van aard. We kunnen de emoties van anderen voelen, maar er is een duidelijke lijn tussen die van hen en die van ons. Het is ook de meest vermoeiende van de drie typen.

Onze empathie zal ons ook naar de zwakkeren trekken: kinderen, dieren en zieke mensen.

Maan in Schorpioen.

Dit soort empathie gaat naar de bron van de emotie voor de andere persoon. Wij zijn de natuurlijke psychologen voor onze vrienden. Door deze empathie kunnen we de pijn in het hart van het kwaad zien.

Regel #1

Er is maar één regel om te overleven voor iemand die empathisch is. Die regel is in de eerste plaats dat je voor jezelf moet zorgen.

Klinkt egoïstisch, nietwaar? Je zorgt voor anderen. Dat is wat je doet. Bovendien zorg je voor jezelf. Je hebt geprobeerd gezond te eten.

Die inspanning alleen zou ergens voor moeten tellen … toch?

Je bent gedreven om anderen te helpen en te verzorgen. Het zit in de vezels van je ziel. Het probleem is dat je als empaat, zo hard met die schijf verbonden kunt zijn, dat je jezelf daarbij verwaarloost. Het kan heel gemakkelijk voor je zijn, om je aandacht voor de behoeften van anderen, ten koste te laten gaan van je eigen behoeften.

Er moet een evenwicht zijn en het vinden van dat evenwicht is de sleutel tot de kunst van empathie.

Evenwicht vereist dat je op je eigen emoties blijft afgestemd, zelfs als je met die van anderen omgaat.

Je moet een bewustzijn van jezelf hebben dat je in staat zal stellen om af en toe een stap terug te doen en periodiek een persoonlijke inventaris op maken. Het is de beste manier om ervoor te zorgen dat je jezelf niet verliest in het proces.

Stappen om regel #1 te handhaven.

Als je eenmaal het doel hebt om voor jezelf te zorgen, zijn er bepaalde stappen die je moet volgen om je plan te realiseren. Om ervoor te zorgen dat je goed voor jezelf zorgt, moet je:

  • Grenzen stellen
  • Je emotionele intelligentie verhogen
  • Ken je beperkingen
  • Zorgen dat je een empathisch ondersteuningsnetwerk hebt
  • Openbare bescherming

Elke stap brengt je dichter bij gezonder en gelukkiger leven.

Stel persoonlijke grenzen in.

Grenzen stellen met anderen is essentieel voor onze eigenwaarde.

Persoonlijke grenzen weerhouden ons om uit gewoonte ‘ja’ te zeggen door van ons te eisen dat we verantwoording afleggen aan onszelf. Deze verantwoordingsplicht verhoogt op zijn beurt onze eigenwaarde naarmate onze waarde steeds vanzelfsprekender wordt.

Deze kan moeilijk zijn, vooral in de wereld van vandaag waar we geconditioneerd zijn voor onmiddellijke bevrediging.

Als de natuurlijke empathie van de dierenriem, is dit samengesteld voor Kreeften.

Als iemand ons om hulp vraagt, voelen we de druk om meteen te antwoorden. Als er eenmaal grenzen zijn gesteld, kan dit probleem tot het verleden behoren.

Het kan ook moeilijk zijn omdat het stellen van persoonlijke grenzen voor onszelf egoïstisch van aard kan lijken.

Daarvoor heb ik maar één vraag: hoe kan zelfbehoud, dat essentieel is voor ons voortbestaan, egoïstisch zijn? De muren van je huis zijn ook je persoonlijke grenzen. Het is niet egoïstischer om persoonlijke grenzen te stellen dan om binnenshuis te leven.

Verhoog je EQ.

Alleen omdat we alles voelen, wil nog niet zeggen dat we erkennen of echt kunnen benoemen wat die gevoelens zijn. Het is moeilijk genoeg om grip te krijgen op de grootte en kracht die je voelt.

Dat kan nog ingewikkelder worden als je probeert vast te stellen waarom je voelt wat je voelt, vooral als je je op dat moment in een grote groep bevindt.

Het is echter alleen moeilijk. Niet onmogelijk!

Werk aan je vermogen om je gevoelens en die van anderen te herkennen en te onderscheiden. Evalueer ze en leer je eigen regels te reguleren. Zelfs de universiteiten erkennen dat het belangrijk is om onze emotionele intelligentie te verhogen.

Ken je beperkingen.

Het is belangrijk om je grenzen te kennen en te weten waar je je bevinden in relatie tot hen. Deze kennis helpt je te herkennen wanneer je je beperkingen bereiken en wanneer je ze hebt overschreden.

Iedereen redden is geen optie.

Als je zelfs maar een klein beetje geloof in een Goddelijk Plan hebt, moet je je bewust worden van dat feit.

We weten niet waar onze paden naartoe gaan, dus hoe kunnen we mogelijk weten waar anderen naartoe gaan?

Vaak vergeten we dat anderen hun eigen paden hebben om te bewandelen en bestemmingen te vinden.

Ze hebben ook hun eigen lessen om te leren. Ze ervaren deze gevoelens met een reden. Als iemand altijd je schoenen voor je had gestrikt, zou je het waarschijnlijk nog steeds hebben geleerd, maar alleen door te proberen ze zelf te strikken.

We moeten bereid zijn ze het zelf te laten doen.

Misschien is je doel niet altijd om de bron van hun emoties te verzachten, maar eerder om ze te helpen er met succes doorheen te komen. Moedig hen aan en steun hen. Je zult misschien allebei verrast zijn door de groei die het voor alle betrokkenen met zich meebrengt.

Je kent de lessen niet die het universum hen probeert te leren. Het zou een les kunnen zijn die hen op het pad zal brengen dat ze zouden moeten volgen, maar die ze opzettelijk blijven vermijden. Je denkt ten onrechte dat je helpt, maar de realiteit is dat je hun verlichting alleen maar uitstelt. Je wordt meer een hindernis dan een hulp, wat precies het tegenovergestelde is van je bedoeling.

Je moet extra voorzichtig zijn met dit soort gedrag, omdat bekend is dat het universum je vermogen om die mensen te helpen wegneemt als je in de weg blijven staan.

Door de eerder genoemde grenzen te ontwikkelen, krijg je ook een ander perspectief op deze dingen, omdat het je een beetje afstand geeft. Het geeft je de mogelijkheid om als het ware de bomen en het bos te zien.

Vergroot je empathische netwerk.

Dit gaat over krijgen en geven. Het is een uitwisseling van energie die je zal uitputten als je geeft zonder er iets voor terug te krijgen.

Het tegenovergestelde is waar in relaties tussen empaten.

Hoe meer goede energie je ontvangt, hoe meer je in je bezit hebt om te geven, zo lijkt het.

Houd rekening met de empaten in je leven.

Voor de meesten van ons zijn het er maar een paar, want om te overleven heb je de neiging ontwikkeld om introvert te zijn.

Van die weinige, onderzoek je die relaties nauwkeurig en je zult zien dat er een vervulling in zit die niet bestaat in je relaties met anderen.

Ze hebben nooit een agenda gehad in hun interacties met jou en interacties met hen geven je een energiek gevoel.

Alleen al om die twee redenen heb je er meer nodig in je leven.

Je zult merken dat hoe meer je bij elkaar bent, hoe positiever je je voelt en hoe sterker je wordt in je vermogen om negativiteit te weerstaan.

Hoe doe je dat? Nou, ga terug naar dat hele ding over anderen niet in de weg zitten.

Soms kun je dat alleen doen door je een beetje terug te trekken en ze weer op reis te laten gaan. Stel een echt solide vertrouwen in het Goddelijke Plan met een acceptatie in je hart van het werken aan een groter goed.

Het universum zal het vanaf daar overnemen.

Door te laten zien dat je de les hebt geleerd om anderen niet in de weg te staan, zul je misschien zelfs beloond worden met een empaat om de leegte te vullen. Als dat zo is, zet je schrap. Wat tijd met hen doorbrengen kan een van de meest genezende dingen zijn die een stap dichter bij de vrede zijn.

LEES OOK OVER DE GEBOORTEDAGEN

Openbare bescherming.

Je weet meestal hoe je je moet voorbereiden op mensen die een vaste rol in je leven hebben. Je hebt geleerd wat je kunt verwachten en hoe je moet omgaan met collega’s, familie en vrienden die naar de moeilijke kant neigen. Voor sommigen houdt dat hen zo bezig dat de rest onopgemerkt blijft.

Voor anderen kunnen openbare plaatsen, vooral die waar het druk is, een zintuiglijke overbelasting veroorzaken.

Wit Licht.

Een van de beste beveiligingen tegen het verzamelen van het ‘emotionele afval’ van de buitenwereld, is wit licht. Kapsel jezelf er mentaal in als een teflon-schild tegen negatieve emoties.

Je zult merken dat je niet zoveel emotionele rotzooi meeneemt als je weg bent, wat betekent dat je je later niet zo uitgeput zult voelen.

Als je dit vergeet te doen voordat je vertrekt, maar onthoud dat je je geen zorgen hoeft te maken als je eenmaal weg bent. Je kunt dit altijd en overal doen.

Neem de tijd om op te laden.

Het is een feit dat je de neiging hebt om het beste op te laden door je los te koppelen van de wereld en jezelf op te sluiten voor de prachtige, zoete troost van je persoonlijke heiligdom. Als je de kans krijgt, zou je niets liever willen dan lezen, schrijven, videogames spelen, tuinieren of gewoon chillen met je huisdieren. Doe het en doe het veel.

Door de rust kun je rusten en die rust bevordert genezing. Onthoud gewoon dat je tijdens het opladen je emotionele verzamelcentra rust moet gunnen. Dat betekent dat je je blootstelling aan zaken als sociale media, nieuwsmedia en andere negativiteit moet beperken. Je realiseert je niet hoeveel negatieve energie je opneemt.

Sociale media.

Gebruikers van sociale media en ontvangen een eindeloze stroom aan informatie, vaak met een veel hoger snelheid, dan hun cognitieve vaardigheden om de informatie te verwerken, aan kan.

Onderzoek zegt dat de gebruikers van sociale media die het ergst lijden, het meest actief en populair zijn, wat bevestigt dat het beperken van onze blootstelling aan sociale media het probleem tot een minimum kan beperken.

Sommigen vinden dat sociale media het best beheersbaar is als ze de pagina’s bekijken van die dingen die hen interesseren of mensen met wie ze contact wil houden.

Terug naar regel #1

Zeg me na: het is niet egoïstisch om voor mezelf te zorgen, want als ik anderen wil helpen en goed wil verzorgen, zou ik op mijn best moeten zijn.

Als je eenmaal voor jezelf gaat zorgen en jezelf omringt met mensen die je dat toestaan, zul je een andere realiteit ervaren. Je leert en groeit. Je kunt je kracht vinden en koesteren.

Het belangrijkste is dat je met minder geen genoegen neemt.

Ik zal je niet vertellen dat het niet eng zal zijn om deze dingen te doen. Ik beloof je dat het zo zal zijn. Het onbekende is er altijd, en groei vereist verandering. Daarvoor heb ik maar één woord: geloof.

Een citaat hierover is van Cynthia Occelli. Ze zei: ‘Wil een zaadje zijn beste expressie krijgen, dan moet het volledig ongedaan worden gemaakt.’

‘De schaal barst, de binnenkant komt naar buiten en alles verandert. Voor iemand die groei niet begrijpt, zou het eruit zien als een complete vernietiging.

Als je deze overlevingsgids gebruikt, overleef je niet alleen. Jij, mijn liefste, zal gedijen.